شناخت مشخصات فنی مهم دیزل ژنراتور راهکاری برای انتخاب صحیح

شناخت مشخصات فنی مهم دیزل ژنراتور راهکاری برای انتخاب صحیح

دیزل ژنراتور شناخته شده ترین و پرکاربردترین قطعه جهت تهیه نیروی برق در میان انواع مشابه محسوب می گردد. این تجهیزات به دلیل سوخت ارزانتر و کاربردهای بسیار، در ایران محبوبیت دارند. محدوده توانی گسترده از 1 الی 2000 kva امکان استفاده در مکان های متعددی اعم از مصرف کوچک خانگی و کارخانجات را به ارمغان آورده است. بر همین اساس در این مقاله به معرفی و تشریح مشخصات فنی مهم دیزل ژنراتور پرداخته شده است.

دیزل ژنراتور متشکل از چه قطعاتی است؟

1.     موتور ژنراتور

این قطعه تامین انرژی مکانیکی را بر عهده داشته و برای انتخاب آن به مواردی اعم از نوع، کارکرد، شیوه نگهداری، سوخت مصرفی و نوع سوپاپ های آن می بایست توجه گردد. در صورتیکه سر سوپاپ در سر سیلندر قرار گیرد، مزیت هایی از جمله ابعاد کوچک، مکانیزم ساده، دوام بالا، کاربرپسندی، تولید صدای کم و کیفیت بیشتر را به همراه دارد.

موتور ژنراتور

موتور ژنراتور

2.     دینام

از جمله مشخصات فنی مهم دیزل ژنراتور، این قطعه می باشد. تولید برق به واسطه عملکرد دینام صورت می گیرد. بدین منظور شفت خروجی در محفظه ای سیم پیچ شده به گردش در می آید. جزء ثابت و متحرک دینام به ترتیب استاتور و روتور نام دارند. در انتخاب این قطعه توجه به جنس محفظه ضروری است. در این رابطه محفظه فلزی به دلیل دوام بالاتر نسبت به نوع پلاستیکی برتری دارد. همچنین دیگر فاکتور مهم برخورداری از جاروبک می باشد. این جزء طراحی در کاهش نیاز به نگهداری و تولید برق بهتر اثرگذار است.

3.     تانک سوخت

مشخصات فنی مهم دیزل ژنراتور به واسطه اجزاء تشکیل دهنده آن تعیین می گردد. در این میان تانک سوخت نیز قطعه ای مهم محسوب می شود. مخزن عموما در بدنه شاسی تعبیه شده اگرچه انواع مجزا نیز عرضه شده اند. حجم سوخت موجود در تانک غالبا تا 10 ساعت کار مداوم را میسر می سازد.

4.     رگولاتور ولتاژ

رگولاتور از جمله مشخصات فنی مهم دیزل ژنراتور بوده که همواره برای مدل های مختلف آن ذکر می گردد. این قطعه مدیریت ولتاژ حاصل را بر عهده دارد.

تنظیم ولتاژ

تنظیم ولتاژ

5.     سیستم خنک کننده

کارکرد مداوم دستگاه، داغ شدن اجزاء آن را در پی دارد. بدین ترتیب برخورداری از تهویه و خنک کننده جهت خروج این گرما الزامی است. در تجهیزات کوچک یا واحدهای عظیم از آب به عنوان خنک کننده بهره می گیرند. همچنین هیدروژن نیز در خنک کردن سیم پیچ استاتور موثر بوده و در ابعاد بزرگ استفاده می شود. نوع این سیستم در مشخصات فنی مهم دیزل ژنراتور ذکر می گردد. تهویه مناسب محل قرارگیری دستگاه و تمیز کردن خنک کننده، پمپ آب و فیلتر هوایی از الزامات است.

6.     اگزوز

خروج دود به واسطه این جزء انجام شده و بر همین اساس مدیریت آن حائز اهمیت است. جنس این قطعات عموما آهن نرم، فولاد یا چدن می باشد.

7.     سیستم روانکاری

عملکرد صحیح دستگاه و عمر آن به این سیستم وابسته است. ممانعت از سایش و فرسایش اجزاء متحرک به کمک این سیستم فراهم می گردد. نوع روانکاری نیز به عنوان مشخصات فنی مهم دیزل ژنراتور مطرح است. بررسی سطح روغن در هر 8 ساعت فعالیت دستگاه ضروری بوده و عدم نشتی آن می بایست چک شود. همچنین مدت زمان تعویض روغن در هر 500 ساعت تعیین شده است.

افزایش عمر

افزایش عمر

8.     باتری و شارژر

آمادگی دستگاه جهت استارت به باتری وابسته بوده و نوع شارژر آن بدین منظور اهمیت دارد. شارژر غالبا از جنس فولاد ضد زنگ تهیه شده و ولتاژ DC آن 2.33 ولت برای هر سلول برآورد گردیده است.

باتری

باتری

9.     کنترل پنل

کنترل پنل نیز همواره به عنوان مشخصات فنی مهم دیزل ژنراتور مورد بررسی واقع می گردد. به کمک این رابط، کنترل و رفع نقایص و اعلان اشکالات میسر می شود.

10.شاسی

تمامی متعلقات مذکور بر روی این قطعه جای گرفته و از جنس فولاد ساخته می شود.

میزان مصرف سوخت این تجهیزات چگونه است؟

اگرچه مصرف سوخت به میزان بار، اندازه ژنراتور و غیره وابسته است اما به طور کلی این میزان 190-220 g/h ازای هر kw مصرف برآورد شده است. مصرف سوخت برای ژنراتورهای با توان 10 kva، 2.5 L/h، 20 kva، 5 L/h، 30 kva، 6 L/h، 50 kva، 11 L/h و 100  kva، 22 L/h می باشد.

 

محصولات مرتبط:

مطالب مرتبط:

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.