ژنراتور تک و اهمیت ان در زندگی و کار

ژنراتور تک و اهمیت ان در زندگی و کار

ژنراتور تک از مهم ترین تجهیزات مکانیکی است که با تبدیل انرژی مکانیکی حاصل از سوخت، برق تولید می کند. ژنراتور ها این انرژی مکانیکی را از سوخت هایی مانند گاز، دیزل، بنزین و … بدست می آورند. اولین ژنراتور به وسیله مایکل فارادی در سال 1831 در انگلیس اختراع شد و در ان زمان تمام برق مصرفی را تولید می کردند.

ژنراتور تک فاز و کاربردهای فراوان آنژنراتور تک فاز و کاربردهای فراوان آن

انواع ژنراتور تک

  • ژنراتور غالی یا ژنراتور جاروبکی
  • ژنراتور براشلس یا ژنراتور آهنربا دائم

ژنراتور زغالی

ساختار ژنراتور تک جاروبکی یا زغالی به شیوه ای طراحی شده که به یک ولتاژ خارجی مانند یک منبع تغذیه برای ولتاژ تحریک نیاز دارد.

اجزا ژنراتور جاروبکی

FAN: مسئول خنک کنندگی سیستم ژنراتور

SOURCE POWER TO AVR: محل اتصال خروجی به رگلاتور

AVR: رگولاتور مربوط به تنظیم ولتاژ

STATOR: استاتور یک قطعه ثابت درون موتور

ROTOR: روتور قطعه ای متحرک در موتور

SUPPLY: قسمت ورودی برای ولتاژ تحریک

EXCITER: تحریک کننده ژنراتور

RECTIFIER: تبدیل کننده جریان مستقیم به متناوب

PMG: سنسور دور تعبیه شده برای شفت

 

در ژنراتور تک به طور معمول 4 شیوه برای ولتاژ تحریک مربوط به راه اندازه ژنراتور جاروبکی نیاز است. ژنراتور هایی از نوع زغالی برای کوپل شدن به دو نوع ژنراتور های دارای دو سر بلبرینگ و تک سر بلبرینگ تقسیم می شود. ژنراتور های دو سر بلبرینگ در زمان کوپلینگ به موتور هزینه های زیادی خواهد داشت. برای این که به منظور اتصال به موتور به واسط برای کوپل شدن نیاز دارد.

ژنراتور تک سر بلبرینگ و دو سر بلبرینگژنراتور تک سر بلبرینگ و دو سر بلبرینگ

ژنراتور تک براشلس

ژنراتور های آهنربا دائم یا براشلس به ژنراتورهایی گفته می شود که با استفاده از نیروی مغناطیسی دائمی که به قسمت روتور متصل است برای تحریک ژنراتور استفاده می کنند. در این ژنراتور ها به زغال نیاز نداریم. ژنراتور براشلس از لحاظ کوپله شدن به دو نوع تک سر بلبرینگ و دو سر بلبرینگ تقسیم می شوند. ژنراتور تک سر بلبرینگ در زمان کوپل شدن به واسط نیازی ندارند و در زمان اتصال نسبت به دو سر بلبرینگ ها ارزان تر هستند. ژنراتور دو سر بلبرینگ برای کوپل شدن به واسط نیاز دارد که این خود شامل هزینه اضافی است.

تفاوت ژنراتور زغالی و براشلستفاوت ژنراتور زغالی و براشلس

تفاوت ژنراتور زغالی و براشلس

ژنراتور های براشلس از ژنراتور های زغالی گران تر هستند. طول عمر ژنراتور زغالی از ژنراتور براشلس کمتر است. در زمان انتخاب باید به طور کامل بررسی کرد و مشاهده کرد که کدام یک از این ژنراتور ها مورد نیاز است. ژنراتور های براشلس از لحاظ ابعاد کوچک تر از ژنراتور های زغالی هستند و زمانی که محدودیت فضا وجود دارد بهتر است از ژنراتور تک براشلس استفاده کرد.

کاربرد ژنراتور تک

ژنراتور های تک دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند. از مهم ترین این کاربرد ها تامین برق در زمان قطع برق یا فشار بالای شبکه برق یا دسترسی نداشتن به برق شبکه است. این ژنراتور ها برای مصارف خانگی و کارگاه ها و کسب و کارهای کوچک بسیار مناسب است. ژنراتور تک مجهز به ابزار برای اندازه گیری و یک گیج برای نمایش ولتاژ یا توان یا جریان است. ژنراتور ها هم به صورت پک با موتور بنزینی و … و هم به صورت تک به فروش می رسد.

مکانیزم عملکرد ژنراتور تک

ژنراتور تک از جمله تجهیزات الکتریکی است که با چرخیدن یک شفت که به آرمیچر متصل است منجر به قطع میدان مغناطیسی ایجاد شده از حلقه ای رسانا می شود و این قطع کردن میدان مغناطیسی باعث ایجاد جریان الکتریکی می شود. تا زمانی که شفت دوران داشته باشد، القای الکتریکی نیز وجود خواهد داشت. دوران شفت و ایجاد زوایای مختلف آرمیچر نسبت به میدان مغناطیسی باعث تغییر کردن دامنه جریان القایی می شود و می توان گفت خروجی ژنراتور تک، یک سیگنال سینوسی است. جریان القایی در بار الکتریکی استفاده می شود.  خروجی هر دینام ژنراتور یک ولتاژ ثابت است ولی به اندازه مصرف از آن بار مصرفی کشیده می شود.

سوخت دینام ژنراتور تک

سوخت مورد نیاز برای دوران شفت دینام ژنراتور تک می تواند به وسیله موتور های دیزلی یا بنزینی، یا بوسیله انرژی های تجدید پذیر یا نو تامین می شود.

 

محصولات مرتبط:

مطالب مرتبط:

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.