موتور برق گازسوز سه فاز چگونه کار می کند؟

موتور برق گازسوز سه فاز چگونه کار می کند؟

موتور برق چیست؟

برای آشنایی با موتور برق گازسوز سه فاز، بهتر است اطلاعاتی در مورد موتور برق داشته باشیم. ژنراتور یا موتور برق دستگاهی است که با استفاده از انرژی مکانیکی، انرژی الکتریکی تولید می کند. البته باید توجه داشت که خروجی ژنراتور، برق است و این بدان معنا نیست که این دستگاه برق را تولید می کند. مثل پمپ آب که از خود آب تولید نمی کند، بلکه جریان آب را سرعت می دهد.

 

انواع موتور برق از لحاظ سوخت مصرفی

ژنراتورها را بر مبناهای متفاوت به دسته های مختلفی می توان طبقه بندی کرد. منبع اولیه که ژنراتورها به عنوان سوخت دریافت می کنند، مختلف است. اما موتوربرق هایی که در دسترس ما هستند مثل موتور برق گازسوز سه فاز، از نظر سوخت مصرفی در چهار گروه قرار می گیرند.

  • موتور برق بنزینی
  •  دیزلی
  • موتور برق گازسوز
  •  دوگانه سوز

موتور برق دیزلی Gen Power

موتور برق دیزلی Gen Power

موتور برق گازسوز چیست؟

وابستگی به برق در هر کجا که باشد غیر قابل انکار است. به همین دلیل موتور برق ها برای اینکه در شرایط مختلف قابل استفاده باشند، با ویژگی های متفاوت تولید می شوند. یکی از مواردی که در نظر گرفتن آن مهم است سوخت دستگاه می باشد. بیشتر موتور برق هایی که دیده ایم دیزلی یا بنزینی بوده اند. اما در سال های اخیر موتور برق گازسوز سه فاز هم به کشور وارد شده اند. این ژنراتورها که منبع اولیه سوخت آن ها گاز شهری یا کپسول مایع است، می توانند جزء گزینه های مناسب برای انتخاب قرار گیرند. با ادغام موتور گازسوز با یک ژنراتور، ژنراتور گازی یا همان موتور برق گازسوز را داریم. سیستم احتراق این مدل ها مثل موتور برق های بنزینی، جرقه زنی است.

اجزاء موتور برق گازسوز

این نوع موتور برق از قسمت های متعددی تشکیل شده است. سه قسمت اصلی آن شامل موارد زیر است:

  • موتور احتراقی

موتور برق، برای اینکه شروع به کار کند، به یک موتور نیاز دارد. این موتور، سوخت که در این مدل گاز CNGیا LPG است را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند.

  • ژنراتور مولد برق

ژنراتور که آلترناتور هم گفته می شود، انرژی مکانیکی ایجاد شده توسط موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

  • شاسی نگهدارنده سیستم تابلوی فرمان

تابلو فرمان  یا تابلو برق، جایی است که سیستم کنترل پنل، فیوزها، باتری و تمام لوازم برقی موتور برق گازسوز، روی آن قرار دارد.

اجزای دیگر موتور برق گازسوز سه فاز شامل استارت و اتوماتیک استارت، گاورنر، شلنگ، کارت AVR، روتور و استاتور، شمع، اگزوز، رگولاتور، شیر برقی گاز، بدنه، لرزه گیر، باتری، فیلتر هوا، فیلتر روغن، مخزن روغن و روغن خنک کننده می باشد.

ژنراتور دیزلی دوسانژنراتور دیزلی دوسان

مزایای موتور برق گازسوز  چه هستند؟

موتور برق گازسوز سه فاز با وجود اینکه قیمت بالایی دارد، اما مزیت های زیادی نسبت به ژنراتورهای دیزلی و بنزینی دارد. از جمله:

  • دسترسی آسان به گاز شهری و کپسول مایع در سراسر کشور
  • ایجاد آلودگی کمتر
  • صدای کمتر
  • عدم نیاز به ذخیره سوخت
  • هزینه کمتر سوخت
  • عمر بیشتر موتور برق

انواع موتور برق گازسوز

موتور برق گازسوز سه فاز از نظر فشار تغذیه گاز دو مدل دارند:

  •  با توان کمتر از 60 کاوا

این مدل با فشار تغذیه گاز یک چهارم پوند بر اینچ کار می کند. این فشار تغذیه گاز در مجتمع های تجاری و مسکونی تامین می شود. اگر از این مدل موتور برق استفاده می کنید، بهتر است از مدلی که عایق صوتی دارد و به نام کانوپی شناخته می شود، استفاده کنید. در غیر این صورت به علت تولید صدای بالای 85 دسی بل، باید آن را در اتاق جدا نصب کنید.

  •  با توان بیشتر از 60 کاوا

در این مدل نیاز به فشار گاز بالاتر از 2 پوند بر اینچ نیاز است. به همین دلیل در مکانی که گاز صنعتی باشد، قابل استفاده خواهد بود.

 

انواع موتور برق گازسوز از نظر برق خروجی

 

موتور برق های گازی از نظر برق خروجی می توانند تک فاز یا سه فاز باشد. ژنراتورهای تک فاز، 230 ولت و ژنراتورهای سه فاز تا 6300 ملت برق خروجی دارند.

برق تک فاز یک فاز 220 ولتی دارد، که از طریق دو رشته سیم، برق را انتقال می دهد و از برق تک فاز، برای مجتمع های مسکونی و واحدهای اداری استفاده می شود.

برق سه فاز سه فاز 400 ولتی دارد که از طریق سه یا چهار سیم، برق را انتقال می دهد. از برق سه فاز برای واحدهای تجاری و صنعتی استفاده می شود.

موتور برق گازسوز سه فاز با اعمال جریان مستقیم به سیم پیچ روتور، یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند.روتور نیز توسط نیرویی که سوخت گاز تولید می کند، شروع به چرخش می کند. میدان مغناطیسی دوار ایجاد شده در دستگاه، القاء ولتاژ در سیم پیچ های استاتور می کند. در ازای هر فاز، باید حداقل یک سیم پیچ وجود داشته باشد. در این شرایط ولتاژی که ایجاد شده سه فاز است.

ژنراتور دیزلی کامینز

ژنراتور دیزلی کامینز

 

موتور برق گازسوز سه فاز برای استفاده در مراکز صنعتی و تجاری، گزینه مناسبی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موتور برق گازی سه فاز و دیزل ژنراتورهای Inter  با کارشناسان ما در میکاپاور تماس بگیرید.

 

محصولات مرتبط:

مطالب مرتبط:

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.